zondag 24 februari 2013

New to K-pop: Genre's

De vorige keer leerde ik jullie over bekende K-pop liedjes, vandaag ga ik dieper in op de verschillende genre's. Maar let op, die genre's kan je ook weer verdelen in groepen, en daar ga ik de volgende keer meer over vertellen! For now, enjoy!

Trot
Trot is een bekend genre in Korea, het was eigenlijk één van de eerste genre's die gebruikt werd in Koreaanse muziek. Veel van de geschiedenis weet ik niet, maar ik ken wel een paar "nieuwere" liedjes die ik graag met jullie wil delen. Je vind het leuk of je vind het niks, maar het is zeker de moeite waard om je er eventjes in te verdiepen.



Super Junior was, zoals ik in de vorige blogpost vertelde, de aller eerste K-pop band die ik leerde kennen. Omdat Super Junior 13 leden had, en ze soms iets te druk waren, besloot hun bedrijf SM Entertainment om sub-units te maken. Hier presenteer ik u: Super Junior T. De T staat natuurlijk voor Trot.


3 Chongja is een groep die ik eigenlijk helemaal niet kende aan het begin, ik vond hun album, downloade het en kwam er toen achter dat het trot muziek was. Ge-wel-dig vond ik dit nummer. Ik kan hem zelfs na een aantal jaar nog bijna helemaal uit mijn hoofd meezingen.


Trot hoeft niet altijd saai te zijn en het is zeker niet alleen voor mannen! Hong Jin Young is een super sexy vrouw die voornamelijk trot liedjes maakt, ik heb al een tijdje niks van haar gehoord, maar dit nummer blijft geniaal. Het heet "Love's Battery" en je ziet links bovenaan ook een batterij die aangeeft hoeveel energie de zangeres nog heeft. Grappig!

Pop
Het meest populaire en meest voorkomende genre is natuurlijk pop, zoals overal eigenlijk wel. Pop kan je ook weer splitsen in verschillende groepen, maar zoals ik al zei vertel ik jullie daar de volgende keer meer over! Pop is ook een van mijn favoriete genre's, het is meestal lekker vrolijk en de lyrics zijn erg herkenbaar. Verliefd zijn, vriendschap maar ook een gebroken hart en vreemdgaan kan je allemaal tegenkomen in pop liedjes.


Dat B1A4 mijn lievelings band is, is geen geheim meer. Daarom moest ik ook gewoon een liedje van hun erbij gooien. Dit is een perfect voorbeeld van male eagyo (mannelijke overdreven schattigheid). But beware! Het kan nog erger, haha.


Als je toch van stoerdere nummers houdt raad ik SHINee's Lucifer aan. Gewoon een erg lekker nummer, met mooie danspassen en gewoon mooie jongens. Who doesn't like SHINee?


En voor de meer zielige huil nummers raad ik zangeres ALi aan. Ik ken haar al heeeel lang maar sinds een paar jaar is ze echt populair geworden. Ze maakt geweldige nummers, maar toch vind ik de zielige nummers altijd nét iets zieliger klinken als zij het zingt.

Rock
Echt veel van de Koreaanse rock nummers weet ik niet, daarom heb ik rock-pop nummers bij dit kopje geplaatst. Het is populaire rock, niet vergelijkbaar met Amerikaanse rock bands. 



Dit nummer is mijn absolute favoriet als het gaat om populaire rock muziek. Het is een member van JYJ (die voorheen in DBSK zat, waar ik de vorige keer een video van liet zien) die een solo album heeft gemaakt. Ik ben blij dat hij dit soort muziek is gaan maken want het is geweldig!


Dit is meer indie-rock. Over indie vertel ik je straks meer. In het refrein hoor je wel degelijk dat het meer de rock-kant op gaat maar het blijft over het algemeen best rustig, toch? En wat vind je van de stem van de zanger? Is het niet a-ma-zing?

Indie
Ja, daar zijn we dan! Indie is een ander woord voor alternatieve muziek. Dit is dus muziek wat niet zo bekend is in Korea, maar tegelijkertijd weer heel erg populair. Het word meestal niet uitgezonden op TV, maar je hoort het wel mega vaak in café's. Persoonlijk vind ik indie muziek heel erg rustgevend, lief of gewoon leuk. Hieronder heb ik twee liedjes uitgekozen die ik persoonlijk erg leuk vind. Toevallig zijn ze allebei geanimeerd, maar je hebt ook gewoon indie muziek met normale MV's.


Dit nummer vond ik toevallig weer in mijn lijst toen ik aan het zoeken was naar Indie muziek voor deze blogpost, en het blijft zo'n mooi nummer. Ik weet nog dat ik hier heel vaak naar luisterde voordat ik naar bed ging.



En dit is dan meer schattige- indie muziek. Met een low-budget MV en een schattige stem kom je erg ver. Dit nummer heet "Turtle swims surprisingly fast" Waar je al geen nummer over kan maken..

Rap
Ik ben echt een rap persoon. Ik hou van Koreaanse rap. Rap in een andere taal is niks voor mij, maar je kan me echt wakker maken voor een goed rap nummer. Maar vooral in combinatie met zang, toch heb ik twee nummers uitgekozen waar bijna alleen maar in word gerapt. Mooie nummers!


Mijn favoriete liedje at the moment. SPEED's That's my Fault. Ik krijg altijd een raar gevoel als ik dit nummer luister, hij is gewoon heel erg mooi. Ik heb hem volgens mij vorige maand ook in mijn Songs on Replay gezet, maar het is het gewoon waard om dit nummer nog een keer op mijn blog te zetten.

Outsider is dé snelste rapper van Zuid-Korea en volgens mij ook van Azië. Als je me niet gelooft raad ik aan dit filmpje te kijken. Als je me dan nog niet gelooft.. kijk dan DIT. Maar ondanks dat hij zo geweldig is, dit nummer vind ik ook geweldig. Ik versta er gedeeltes van, maar hij gaat soms zo snel dat ik niet eens een paar woorden kan verstaan, haha!

Dit was mijn kijk op verschillende K-pop genre's, als je iets wilt weten over K-pop, vraag het!

Welk genre spreekt jou het meest aan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten