maandag 21 november 2011

Koekjes Bakken & Boswandeling

Gisteren was mijn vriendje bij mij thuis en verveelde ik me nogal, dus besloten we cupcakes te maken. Terwijl we in een oud recepten boek het recept opzochten, vonden we inplaats van een cupcakes recept, een recept voor zandkoekjes. Heel erg makkelijk!


Je hebt nodig: 160 g. Bloem. 120 g margarine (wij hebben halvarine gebruikt want we hadden niks anders.) 80 g basterd suiker (nogmaals, bruine basterdsuiker want we hadden geen witte.) 1½ g zout.



Meet alles goed af, en let erop dat je niet teveel zout hebt gepakt!

Meng alles lekker door elkaar met een vork en kneed het deeg dan tot een mooie bal, zoals hier boven. Mooie nagels heb ik he?



Strooi wat bloem op je aanrecht of op een plank en begin de bal uit te rollen. Zorg ervoor dat het niet te dik is.



Maak mooie vormpjes, ik heb gekozen voor hartjes. Leg alle hartjes die je hebt uitgesneden op een bakplaat, ingevet met boter.


Als je nog iets over hebt, kneed het dan weer samen tot een bal en rol het vervolgens weer uit, dan kan je er nog zeker een hele bakplaat vol met hartjes uit krijgen!



Zoals je ziet, twee bakplaten vol met hartjes zandkoekjes! Verwarm de oven voor op 170°C en bak de koekjes 20 minuten.



Het eindresultaat! Heerlijke koekjes. Ik heb ze wel eens veel beter gemaakt, ik denk dat dit ligt aan de verkeerde boter en de bruine basterdsuiker inplaats van witte. Ook is dit een erg oud kookboek en toen ik toenet een recept voor zandkoekjes ging opzoeken is er ook een variant met vanille suiker en ei.


Ik heb trouwens dit vormpjes-uitsnei-ding gebruikt. Het lag stof te happen in onze bak-la. Een teken voor mij om vaker taart/cake/koekjes te maken!


Onze kat Davy was trouwens erg nieuwschierig, hij dacht waarschijnlijk elke keer dat we een beetje kaas hadden inplaats van deeg.


Een paar uur later besloten we naar het Lingebos te gaan, een klein bos naast Gorinchem waar je mooie foto's kan maken. Het was de laatste paar dagen erg mistig in het land, dus nog beter voor fotografie! Ze hadden een nieuw "speeltuintje" aangelegd die duidelijk nog niet af was. Maar je kon over zo'n 20 stenen naar de overkant lopen. Ik wilde het echt heel graag doen maar was super bang dat ik zou uitglijden. Gelukkig toen ik op de helft was vond ik het niet zo eng meer, en toen ben ik veilig aan de overkant gekomen!


Tijd voor een leuke foto van mij en Joey, gemaakt door mijn vader. Joey wilde perse dat ik mijn winterjas uitdeed omdat dit zo "saai" stond op een foto. Ik ben het wel een beetje eens met hem. En het was niet eens zo koud! Behalve aan je handen dan.

Alle foto's zijn gemaakt door Joey behalve de foto's van het eindresultaat van de koekjes en de koekjes in de oven, die zijn gemaakt door mij. Ik hoop dat jullie deze lange blog leuk vonden, werd weer eens een keer tijd! FYI: Terwijl jullie dit lezen ben ik onderweg naar de Efteling <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten